'

Gesprek met Cor Kee, die morgen vijftig jaar wordt

Aafje Heynis, een natuursteen, volgens Cor Kee die haar onderwees in zang- en muziektheorie.

ZAANDAM. Wij gingen naar de Ooievaarstraat voor een interview met de heer Cor Kee, want het is morgen 50 jaar geleden, dat deze musicus in Zaandam werd geboren. Een interview is het niet geworden, ten eerste niet, omdat na het jubileum alles wat op het gebied van zijn muzikale kwaliteiten betrekking had, al is gepubliceerd . En ten tweede niet, omdat hij zoveel andere dingen had te vertellen.

Wat is nu vijftig jaar? Ja, wat is vijftig jaar .... ? In ieder geval een mijlpaal in het leven. Men moet, zoals wij zo vaak hebben gehoord en gelezen, op zo'n moment even achterom kijken. Zoals men dat op Oudejaarsavond geacht wordt te doen. Maar de heer Kee zal misschien niet achterom kijken, morgen. Hij heeft er geen tijd voor en hij heeft nog zoveel te doen. Cor Kee moet musiceren en wil, als hij tijd heeft het Westzijderveld eens instappen. ,,Ik kan niet buiten dat veld, ik vind het prachtig.’’

Cor Kee moet orgel- en pianospelen en lesgeven aan mensen uit de Zaanstreek, Den Bosch, Buiksloot en Amsterdam. Ja, waar komen zijn leerlingen niet vandaan? ,,Soms, op een zomerdag, ga ik Noordholland wel eens in, op bezoek bij m'n leerlingen, die op de kerkorgels spelen. Ze zitten overal zo'n beetje. Toen ik 18 jaar was, begon ik al met lesgeven. Ik leidde geheel of gedeeltelijk verscheidene nu bekende musici op, zoals Jo van den Boogert, Jo Kolvers, Jos Sieking, Freek de Jong, m'n zoon Piet natuurlijk, Theo van Essen, Jo Bas, Cees Proper en anderen.

Aafje Heynis
Ik gaf Greet Koeman, toen ze hier nog als meisje woonde, pianoles en dan zei Greet wel eens: ,,Oh, meneer Kee, ik wil toch zo graag zingen." Het is er gelukkig van gekomen, maar zij speelde hier toch al heel goed de Mondscheinsonate. Ze was ijverig. En nu geef ik een andere zangeres weer pianoles. Aafje Heynis uit Wormerveer. Ze woont nu in Amsterdam. Dat wordt een van onze allerbeste altzangeressen. Een natuursteen. Binnenkort zingt ze in Zaandam in het Weihnachtsoratorium. Zij heeft succes maar het is haar niet naar het hoofd gestegen. Ik heb vreselijk veel mensen piano-, orgel- en theorieles gegeven.’’

De orgelconcerten, die Cor Kee voor de radio gaf, zijn niet meer te tellen. ,,Mijn eerste concert gaf ik voor de HDO, dat is nu de AVRO, dus dat is al een tijd geleden, op het orgel van de Koger kerk. Tegenwoordig zijn de ‘Orgelbankgesprekken’ voor de NCRV leuk. Iedere maandagavond gesprekken met vier organisten over het orgel. Natuurlijk zijn de luisteraars het er nooit mee eens, maar dat is juist aardig. Dat zet de mensen tot denken en schrijven. Dan doe ik het werk aan de Volksuniversiteit heel graag.’’

,,Ik vind het fijn over muziek te vertellen. Voor de rest: liefst niet zoveel drukte op m'n verjaardag.....’’ Aan de wand van de gezellige studeerkamer hangen foto's van kerkorgels. ,,Die foto's verzamel ik. 'k Heb er zeker wel een duizend. De mooiste orgels in de Zaanstreek? Die van de Oud-Katholieke kerk aan het Papenpad en het orgel van de Ned. Hervormde kerk in de Oostzijde.’’ Omdat er beneden een leerling zat te wachten zijn we vertrokken, maar men zou met deze aanstaande vijftigjarige uren over muziek kunnen spreken.

Orgelavonden van Cor Kee

AMSTERDAM - Wie gedurende de komende maanden in de avonduren eens wat zou willen ronddwalen in het centrum van Amsterdam vindt daar op bepaalde dagen gelegenheid tot het luisteren naar orgelbespelingen. Een gewoonte die al bestond in de 17de eeuw, toen de beroemde Amsterdammer Sweelinck organist was van de Oude Kerk. Zo geeft Cor Kee op dinsdag een serie, orgelconcerten in de Evangelisch-Lutherse kerk aan het Spui.

Het aantrekkelijke hiervan is dat hij 'n overzicht geeft van de voornaamste orgelwerken uit de verschillende eeuwen. Hierbij wordt tevens de afwisseling nog verhoogd, doordat de programma's niet in een chronologische volgorde zijn samengesteld.

Met een kort woord leidde Cor Kee gisteravond zijn programma in dat enerzijds bestond uit barokke muziek. Händel, Bach en daarnaast twee figuren in het licht stelde uit de Franse romantiek Guilmant en Alphonse Mailly, leermeester van de Nederlander De Pauw, die op zijn beurt tal van tegenwoordige Nederlandse musici heeft opgeleid. De akoestiek van deze kerk werkt niet mee om de uitgebreide en verantwoorde registerkeuze die Cor Kee gemaakt had steeds op zijn voordeligst te doen uitkomen.

Toch hebben wij dikwijls genoten van de doorzichtige behandeling van melodie en tegenstemmen, de fugato's en de wijze waarop hij het geheel van de composities construeerde. Bach's „Von Gott will ich nicht lassen" en het krachtige ,,Allegro con brio" van Mailly met zijn symfonisch karakter vormden de hoogtepunten op deze avond. Dit laatste werk is ook beter geslaagd dan de enigszins gewild aandoende „Marche funèbre" van Guilmant. In een improvisatie op verzoek over gezang 112 toonde Cor Kee, dat hij ook in deze de laatste jaren in ere herstelde vorm zijn vak verstaat. Er was voor dit tweede concert in deze dinsdagserie een vrij grote belangstelling, waarbij ook de jongeren geen verstek hadden laten gaan.

Bron: De Tijd, godsdienstig-staatkundig dagblad, 10-05-1950

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

05.09 | 20:54

Mooie en informatieve tekst

...
03.01 | 14:15

Mooi om (toevallig eigenlijk) hier te komen 20 jaar na het overlijden van Cor Kee.

...
18.02 | 14:09

Zet deze video erbij:
https://www.youtube.com/watch?v=oTsDgY6CqEM.
Kee's muziek klinkt aanzienlijk beter op een fraaie Witte
dan op een electronicum.

...
22.01 | 00:56

Wat een tijd. de vijftige jaren. Wat heeft mijn Opa daar vaak over vertelt, dat hij naar de samenkomsten ging van Hermann Zeiss. Wat een beleving.......

...
Je vindt deze pagina leuk