1945: Muzikaal Portret voor Cor Kee

't Gelaat glashard: grimas, maar achter 't glas
der bril dat oog, omfloerst, verwaasd, alsof
het keren wilde binnen in die kas
en zien, wat horende nog stilte was.


Mond breed, meer bek dan mond,
die om het ergst liegt, wat het weerloos oog vergeefs verbergt
Geest, die u hult in d'allerhardste stof,
vindt gij uw kerkhof onder stenen zerk?


Geen strenge vormenstremmen de lyriek!
Stroom blijft niet kabblen tussen brokken steen,
maar spuit te sneller door een nauwer spleet.


Godlof! Hij is opgestaan, wie weet!
Reeds gaat hij naar de toetsen heen.
Hij heft de arm. Hij maakt muziek.

                                            DICK BRUYN

uit: Zaans Groen 15.03.1945

 

Kerkconcert Tine Muys, Freek de Jong en Cor Kee

Dinsdagavond gaven bovengenoemde solisten een concert, dat, jammer genoeg, maar matig bezet was, doch waaraan het mooie zomerweer wel de grootste schuld zal hebben. Wanneer wij met de violist beginnen, dan moet ons van het hart, dat het Allegro en Andante uit het a-moll concert van J. S. Bach, wat zijn partij betreft, ons niet steeds bekoorde. Dit werk van de grote meester is van bijzondere schoonheid, doch het scheen ons, dat de violist hier niet zijn volle kunnen gaf, al geven wij toe, dat het Andante verdienstelijk werd gespeeld.

Hoeveel meer nam de Jong ons mee in het prachtige viool-concert in c min. van Torelli. Hier gaf hij zich geheel over en ging in het werk geheel op, terwijl zijn streek veel krachtiger was dan in het begin van de avond. De sopraan Tine Muys heeft een krachtig orgaan, waarmee zij vooral in de hogere regionen zeer mooie momenten weet te bereiken. Daarom hadden wij het Laudate Dominnm van Mozart graag wat forser van haar gehoord. Juist voor haar stem is dit zulk een prachtwerk. Niettemin heeft Tine Muys ons verder op de avond sterk weten te boeien.

Het oud-Nederlandsche lied „Heft op myn Cruys, wel soete Bruyt" was een juweeltje van gevoel en voordracht. Eveneens zong zij de "Biblische Lieder" van Dvorak, waarbij de mooie orgelbegeleiding zo treffend uitkomt, zeer verdienstelijk. Doch bovenal trof zij ons door het prachtig gezongen "Res est Amor" van Andriessen. Dit is een heerlijke compositie en verdient een ereplaats op de programma's der gewijde muziek. De zangeres zong het met grote kracht en overtuiging en was hier beslist op haar best.

En Cor Kee begeleidde de beide solisten op zijn bekende meesterlijke wijze. Wat zijn orgelsoli betreft trok “Je Prelude, fugue et variation” van César Franck ons niet aan. Het werk greep ons niet. Hoeveel glanzender en indrukwekkender kwam Cor Kee voor de dag, toen hij tot slot een improvisatie van een Suite in vier delen van hemzelf speelde. Hier herkenden wij onmiddellijk de grote krachten, die hij bezit. Een golf van Harmonie en schoonheid ging door het kerkgebouw en maakte, dat wij in dankbare stemming huiswaarts gingen.

Bron: De Typhoon 18-07-1945

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

05.09 | 20:54

Mooie en informatieve tekst

...
03.01 | 14:15

Mooi om (toevallig eigenlijk) hier te komen 20 jaar na het overlijden van Cor Kee.

...
18.02 | 14:09

Zet deze video erbij:
https://www.youtube.com/watch?v=oTsDgY6CqEM.
Kee's muziek klinkt aanzienlijk beter op een fraaie Witte
dan op een electronicum.

...
22.01 | 00:56

Wat een tijd. de vijftige jaren. Wat heeft mijn Opa daar vaak over vertelt, dat hij naar de samenkomsten ging van Hermann Zeiss. Wat een beleving.......

...
Je vindt deze pagina leuk