Ik ben niet oud, ben je gek!

ZAANDAM - ,,Natuurlijk" zegt Cor Kee, ,,je voelt dat je ouder wordt. Woensdag word ik 65 en dat gaat je lichamelijk niet voorbij. Maar zeg mij nou niet dat ouder worden te maken heeft met een zekere tragiek. Ik heb een enorm incasseringsvermogen. Ik wil alles nog verwerken en als je 't over ouder worden hebt, sterven is toch ergens ook winst.

,,Winst?" ,,Jazeker, als je gelooft zoals ik, dan kan sterven winst zijn. Maar daarom wil ik wel graag lang blijven leven natuurlijk. Ik wil best 80, 90 jaar worden. Ik hou van het teven, van de muziek, van een sigaar. Ik wil 'Komm, Susser Tod' best begeleiden op het orgel of op de piano maar daarom roep ik er nog niet om! Welnee. Ik heb Herman Schey eens begeleid. Je kent Herman Schey,70 is 'ie nou, een reus van een zanger. Hij zou dat lied zingen en toen keek hij mij aan en zei: ,,Nou, nee Kee! Ik wil dit met overgave zingen, maar Tod? Nee."

Hilliebillies
Als ik naar Stockholm ga, en daar kom ik nog al eens met mijn vrouw, dan geniet ik er van! En als ik naar de hogeschool in Muhlheim ga om improvisatielessen op het orgel te doceren, da 's heerlijk. Ze hebben mij gevraagd elke maand te komen. Maar 't is zo'n eind weg. Mijn vrouw heeft me gezegd: ,,Weet wel wat je doet? Je wordt binnenkort 65. En dan zit je daar maar in een hotel en je kunt niet meer naar de tv kijken!'' En dat vind ik zo heerlijk, hè? Naar die niemendalletjes van de tv kijken. De Hilliebillies en de Comedy Capers. Heerlijk ontspannen zitten, sigaar in 't hoofd. Da's toch fijn? Ik ben een gewone Zaankanter

Hoelang bent u al werkzaam in de muziek? ,,Oh, man; zo vroeg al. Ik heb zo vreselijk veel mensen les gegeven. Jo van den Boogert, Jo Bas, Aafje Heijnis, de jongens Uitvlucht die nu in Amerika zitten. Marius Ruysink. Die kwamen bij mij voor de muzikale vorming. Doe ik trouwens niet meer. Aafje? Een groot zangeres, die precies weet wat zij en hoe ze 't moet doen. Een merkwaardig ontspannen figuur, die ook niet elk verzoek voor een optreden aanneemt. Die niet, zoals zo veel kunstenaars, op peppillen behoeft te leven. Welnee. Zo'n figuur is ook Herman Scheij. Theo Baylé heeft mij eens gezegd: ,,Snap je nou zo'n Scheij? Hij woont een paar huizen bij me vandaan, en als ik me rot sta te studeren, dan zie ik Scheij voorbij komen, lekker aan de wandel, met een sigaartje. En dat zit 'm er nou alleen maar in. Scheij studeert als zanger alleen de moeilijke passages. En je hebt zangers en andere kunstenaars, die bij wijze van spreken elke dag hun hele repertoire doornemen. Ik heb de mensen die bij mij kwamen gepoogd te leren en dat is ook wel gelukt. Kalm aan, de mentale remmen losgooien, om tot creativiteit te komen. Ontspanners. Zo maar eens zeggen tegen de mensen als ik maar wat heen en weer loop: ,,Doe eens wat, sla eens wat aan, of zing wat!'' ,,Er zijn Zweden, die mij hebben gezegd dat ik zo'n rustige man ben. Dat ben ik in mijn hart eigenlijk niet.

Duif op zijn hoofd
Ik had hier laatst een jonge verslaggeefster en die vroeg mij wat mijn kinderen deden. Ze dacht vermoedelijk: allemaal in de kunst; hé? Ik zei dat Piet organist is, maar de andere kinderen? Och wel nee, die doen niet aan kunst! Ze houden wel van kunst, maar sommige mensen denken: zo'n man als Kee loopt natuurlijk met een duif op zijn hoofd, vanwege de inspiratie en zo. Ik ben een gewone Zaankanter, lid van een creatieve bevolking. Daar horen sommige mensen van op, dat Zaankanters creatief zijn. Dat is zo.

Maar met economisch overleg. Om de bedrijven te stichten, zoals hier in de Zaanstreek, moet je tot op zekere hoogte toch creatief zijn? Hoef je geen kunstenaar te zijn op een instrument, maar je moet wel wat hebben."

Van wie hebt u uw opleiding als organist en pianist gehad ?
,,Jan Zwart, Sem Dresden. Improviseren heb ik mij zelf geleerd, da 's een stuk muzikale instelling; een stukje self-made".

Heeft u het gevoel dat het orgel zich als instrument zal handhaven?
,,Natuurlijk. Maar 't is anders en 't wordt anders. Ik speel niet meer zoals 20 jaar geleden. Er zit evolutie in. Waarin niet? Ik speel elke zondagmorgen in Amsterdam in de kerk van de Lutheranen. En wat moet ik daar? Ontzettend veel jongelui. En hoe komt dat nou? Omdat ik mij gewoon bemoei met de vernieuwingen in de muziek. Ik wil bij blijven. Drie jaar geleden heb ik tijdens een internationaal orgelconcours in de Bavo van Haarlem voor het eerst muziek gespeeld volgens het twaalftoonstelsel waarmee Schönberg indertijd is begonnen. Oudere luisteraars hebben toen gezegd: ,,hij 's gek, die Kee." Het was een sensatie. Maar ik had de jongeren op mijn hand. Twaalftoonstelsel. Je mag het ook seriële muziek noemen. Van Schönberg, ja, Stravinski heeft het ook toegepast. Elke toon is een wereld op zich zelf." Speel eens wat serieel? Kee stapt naar de piano en slaat enige toetsen aan. ,,Moet je dat horen, dat flitsende, dat ruimtelijke. Dirk Schäfer, de pianist, heeft er van gezegd: 'decadent!' Maar tien jaar later speelde hij die muziek!''

Als we er van uitgaan, dat muziek een kunstvorm is die misschien wel primair het oor moet strelen, vindt u dan, dat deze twaalftoonsmuziek aan dat doel beantwoord?
,,In 't begin niet, maar dat went. Ik weet, dat tijdens een uitvoering van Le Sacre du Printemps van Strawinski het halve Concertgebouw leegliep. En nu zeggen ze: ,,Ah, Strawinski!" Onze tijd gaat zo snel."

Kunt u het er mee eens zijn, als zou worden gesteld, dat Rembrandt en Tsjaikowski als kunstenaars bijeen horen en dat Appel en de seriële muziek, die men ook wel atonale muziek noemt, samen zijn te brengen?
,,Ja, zo kun je 't zeggen. Niet voor niets hebben we eens een tentoonstelling in het Stedelijk gehad; abstracte kunst met op de achtergrond muziek van Peter Schat, een moderne componist. Maar op de voorgrond moet staan, dat de man zijn vak verstaat, de schilder en de musicus. Je kunt 't als musicus doen, zoals in andere vorm sommige schilders werken. Moet je horen."

De Beatles?
Cor Kee staat op en gaat naar de piano, slaat enige akkoorden aan en dreunt dan met de elleboog op een reeks toetsen. ,,Dat kan, maar dan is 't een armoedig plebeerswerk."

Uw mening over de Beatles?
,,Handige jongens." Op welk gebied, muzikaal of zakelijk? ,,Zakelijk. Geurtje, aromaatje. 't Lijken wel Zaankanters. Zakenlui. Maar 't verdwijnt. Er komt toch weer een aanpassing aan het oude. De jeugd verlangt echt wel naar wat romantiek."

Wat als u 65 bent?
,,Ik laat mijn werk niet los. Ik ben niet oud, ben je gek. Ik zou in elkaar zakken als een pudding als ik niet meer werkte. Dan zou ik elke dag twee keer De Typhoon lezen. Ik bedoel maar: dan ben je d'r niet meer bij."

(Bron: Dagblad van de Zaanstreek de Typhoon, zaterdag 20 november 1965)

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

05.09 | 20:54

Mooie en informatieve tekst

...
03.01 | 14:15

Mooi om (toevallig eigenlijk) hier te komen 20 jaar na het overlijden van Cor Kee.

...
18.02 | 14:09

Zet deze video erbij:
https://www.youtube.com/watch?v=oTsDgY6CqEM.
Kee's muziek klinkt aanzienlijk beter op een fraaie Witte
dan op een electronicum.

...
22.01 | 00:56

Wat een tijd. de vijftige jaren. Wat heeft mijn Opa daar vaak over vertelt, dat hij naar de samenkomsten ging van Hermann Zeiss. Wat een beleving.......

...
Je vindt deze pagina leuk